اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان شهرضا

هیئت انصار المهدی(عج)-خیمه های معرفت-همکلاسی آسمانی-صندوق همیاری شهید همت-موسسه علمی آموزش آینده سازان

اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان شهرضا

هیئت انصار المهدی(عج)-خیمه های معرفت-همکلاسی آسمانی-صندوق همیاری شهید همت-موسسه علمی آموزش آینده سازان

چشم انداز ده ساله

چشم انداز ده ساله

اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان

 


اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان ، نهال پرثمری است که با دستان پر مهر امام راحل (ره) به بار نشست و با حمایت و هدایت و نظارت عالیه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و بذل خون هزاران شهید دانش آموز به درختی تناور مبدل شد و امروز توانسته است با حضور مستمر نماینده مقام معظم رهبری به انسجام مطلوب تشکیلاتی دست یابد و با توکل بر پروردگار مهربان، چشم انداز تشکیلات را در سال 1395 هجری شمسی با الهام از سند چشم انداز بیست ساله ایران عزیر ترسیم نماید .

اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان ، تشکلی است خود انگیخته ، پرچمدار جنبش دانش آموزی با هویت اسلامی و انقلابی با اعضایی مؤمن و بصیر و با شبکه ای منسجم و تأثیرگذار در عرصه دانش آموزی کشور و جهان اسلام .

اتحادیه در افق این چشم انداز چنین ویژگیهایی خواهد داشت :

1- پرچمدار جنبش دانش آموزی فراگیر ، پایگاه اصلی سهم خواهی نسل چهارم از آرمانهای امام راحل (ره) اهداف نظام و انقلاب اسلامی و پیگیری مطالبات ولایت و رهبری با محوریت جنبش نرم افزاری .

2- دارای اعضایی مؤمن و انقلابی ، با نشاط و امیدوار ، خود انگیخته و خلاق ، مهرورز و عدالتخواه صاحب بصیرت شناسی ، مقبول و مؤثر در خانواده و مدرسه ، بهره مند از مهارتهای تشکیلاتی ، توانمند در برقراری ارتباط ، جذب و راهبری گروه همسال ، فعال و نقش آفرین در بهسازی محیط علمی و تربیتی .

3- نمونه در سازماندهی حلقه ستادی پویا و انقلابی ، جوشیده از درون انجمن اسلامی، دارای نشاط جوانی و جوان باور و کارشناس در حوزه های مرتبط .

4- دست یافته به شبکه منسجم تشکیلاتی با منظومه فکری ، علمی و فرهنگی مبتنی بر اندیشه های ناب امام راحل و مقام معظم رهبری از طریق گسترش و تقویت پایگاه های تشکیلاتی فکری و معنوی دانش آموزان .

5- بهره مند از دانش و فناوری نوین ارتباطات با سامانه نرم افزاری روز آمد و مجهز به زیرساختهای سخت افزاری ، متناسب با مأموریت های محوله .

6- برخوردار از اتاق فکر هوشمند و نوآور و بهره مند از خرد جمعی به منظور پشتیبانی کارشناسی برنامه ها و تأمین نیازهای فکری و محتوایی اتحادیه و سایر تشکیلات دانش آموزی .

7- ایفاگر نقش حلقه ارتباطی دانش آموزان با رهبر فرزانه انقلاب ، الگو در برقراری ارتباط دو سویه و هدفمند میان مدارس با حوزه های علمیه و مراکز معرفت دینی.

8- جریان ساز در نقد نظام آموزش و پرورشی با معیار قرار دادن نظام آموزشی اندیشه مدار و خرد محور و نظام پرورشی مصون ساز و مبتنی بر تربیت حماسی با تقویت هویت دینی و ملی .

9- شاخص در ترویج فرهنگ قرآنی و سیره نبوی ، علوی و فاطمی با تأکید بر اقامه نماز و الگوسازی برای عفاف دختران به عنوان نمادهای اصلی حیات طیبه .

10- پیشرو در تربیت گارگزاران آرمانشهر مهدوی و شهروندان شایسته عصر ظهور با گفتمان عدالت محوری و استکبار ستیزی و با مخاطب قرار دادن دانش آموزان مسلمان به عنوان آینده سازان جهان اسلام .

 محمد جواد حاج علی اکبری

 1- چشم انداز در هر مجموعه سندی است که جهت دهی ، الهام بخشی ، آینده نگری و حرکت رو به رشد هدفمند و منسجم را در پی دارد . با چشم انداز ، سیاست ها و برنامه ها و روش ها جهت مطلوب یافته و بهتر از گذشته قابلیت ارزیابی ، انطباق و تصحیح را می یابند .

چشم انداز حرکت سلیقه ای ، برنامه های دچار روزمرّگی ، جلوگیری می نماید و چنانچه به آن توجه شود می تواند به عنوان محور حرکت جمعی به سوی یک هدف روشن باشد.

حسن چشم انداز این است که هدف را می نمایاند و هم جهت را تصحیح می کند .

 2- اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان به عنوان تشکلی که ویژگی های منحصر به فرد را دارد :

( اتصال به ولایت و مشروطیت )

1. عمری همپای انقلاب اسلامی دارد . (اولین تشکل)

2. با اشاره و اقدام امام راحل ایجاد شده .

3. امام و رهبری در آن نماینده مستقیم دارند .

4. با پشتوانه هزاران شهید دانش آموز روی پا ایستاده است .

5. بر مبنای انتخابات دانش آموزان از پائین به بالا ساختار اجرایی و تصمیم سازی شکل
می گیرد از هیأت مرکزی تا شورای مرکزی ( اتصال به بدنه و مقبولیت )

این نهاد نیاز به چشم اندازی داشت که با عنایت به نقاط فوق بتواند حرکت خود را بر مبنای چشم انداز بیست ساله نظام ترسیم و چشم انداز ده ساله خود را تدوین نماید . این کار از سال 83 با اشاره و اقدام نماینده رهبری آغاز و سپس در کمیته ها و گروه های کاری در دفتر نمایندگی شورای مرکزی دفتر مطالعات و طرح و برنامه ( یعنی هر سه رکن اتحادیه ) کار شد تا سرانجام پیش نویس نهایی توسط شورای مرکزی تدوین و پس از بازنگری نهایی توسط نماینده رهبری در تاریخ 18/9/85 ابلاغ گردید .

 

3-  چرا ترسیم چشم انداز ده ساله ؟ ـ و نه بیست ساله

-  به خاطر اینکه :

-  جمعیت دانش آموزی جمعیت سیال و به شدت انعطاف پذیر است .

-  ظرفیت اتحادیه با ظرفیت کل نظام متفاوت است .

- تشکل غیر دولتی تحولات و نظام های خاص خود را دارد .

 

4- این چشم انداز دارای یک مقدمه است که در آن به همان ویژگی های منحصر به فرد اشاره کرده است :

الف. با دستان پر مهر امام راحل ( ولایت )

ب. به بار نشستن با دستان امام به سابقه آن اشاره دارد ( قدیمی ترین )

ج. هدایت و نظارت عالیه آقا و حضور مستمر نماینده ایشان ( ولایت )

د. پشتوانه خون هزاران شهید

هـ . انجام مطلوب تشکیلاتی ( دانش آموزی و نه اداری و سازمانی )

 

5- ترسیم اصل اتحادیه در افق 1359 در دو خط با کدهای اصلی آن آمده است .

ـ با هویت اسلامی و انقلابی تشکیلات

 ـ تشکل خود انگیخته

ـ اعضایی مؤمن و بصیر مدارس

ـ پرچمدار جنبش دانش آموزی

ـ با شبکه ای منسجم داخلی(ایران) آموزش و پرورش

ـ با شبکه ای تأثیرگذار خارجی(جهان اسلام) کشور

 6- ویژگی های ده گانه اتحادیه با عنایت به همان کدهای اصلی بالاست.

ویژگی های اصلی :

ویژگی اول : مهمترین اصلی ترین و اساسی ترین ویژگی است که مثل روح در کالبد همه سیاست ها و برنامه ویژگی های بعدی خواهد بود و آن پرچمداری جنبش دانش آموزی ، فراگیر، پایگاه اصلی سهم خواهی از آرمان امام اشاره به نسل چهارم ـ نسل آینده ساز ـ دانش آموزان در آینده نباید سهم خود را از دستاوردهای انقلاب فقط بخواهند ـ انقلاب برای ما چه کرد ـ بلکه سهم خود را در تأمین آرمانهای امام و رهبری جستجو می کنند ـ ما برای انقلاب چه می کنیم؟، پیگیری مطالبات رهبری ، با محوریت جنبش دانش آموزی :

ویژگی های داخلی :

ویژگی دوم : اشاره به ویژگی اعضا دارد با 14 ویژگی فردی ، خانوادگی ، تشکیلاتی، اجتماعی

ویژگی سوم : اشاره به ستاد اصلی ـ دفتر مرکزی ـ و مسئولان تشکل در تهران و کشور

ویژگی چهارم : اشاره به بدنه اتحادیه و ویژگی های شبکه تشکیلاتی فکری و علمی با
هسته های مطالعاتی ( خیمه ها ) و پایگاههای معنوی ( هیأت ها ) و سازماندهی

ویژگی پنجم : راههای رسیدن به ابزار رسیدن به ویژگی های مختلف اتحادیه اضافه برای اعضاء و ستاد ـ امور سخت افزاری است .

ویژگی ششم : همه این کارها باید برای خود و سایر تشکل ها پشتوانه کارشناسی و تحقیقات به روز علمی و کارآمد داشته باشد.

ویژگی هفتم : از داخل اتحادیه به مدرسه می آید و عموم دانش آموزان را مخاطب می کند .

ـ ارتباط بین مدارس و دانش آموزان و حوزه و مراکز معرفت دینی

ویژگی هفت و هشت : از فضای مدرسه به جریان نظام تعلیم و تربیت

ویژگی نهم : از فضای تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش به فضای عمومی کشور

ویژگی دهم : از کشور به فضای بین الملل و جهان با شعار عدالت محوری و استکبارستیزی و مهدویت .

ملاحظه می شود ما ازبند 1 تا 10 سیر منطقی را دیده ایم .

بند اول ـ چتر فراگیر همه بندها

بند 2 و 3 و 4 و 5 و 6 ـ فضای داخل اتحادیه و نحوه تعامل اتحادیه با خود ( اعضاء ـ ستاد ـ شبکه ـ اتاق فکر ـ سخت افزار ـ و در یک جمع بندی ترسیم مغز ـ نرم افزار و سخت افزار مجموعه برای خدمات دهی به نظام اسلامی و دانش آموزان )

بند 6 ـ اشاره به تأمین محتوای برای خود و سایر تشکل ها را دارد که نگاه به داخل و بیرون دارد از تشکل اتحادیه به دیگر تشکل ها .

بند 7 ـ از فضای اتحادیه به فضای مدارس با نگاه به مأموریت اصلی اتحادیه که دینی و انقلابی با محوریت ارتباط با رهبری با مراکز دینی .

بند 8 ـ از فضای مدرسه عبور می کند به فضای تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش می آید .

بند 9 ـ از فضای تعلیم و تربیت به فضای کشور پا می نهد .

بند 10 ـ از فضای کشور به عرصه بین المللی و جهان اسلام و عالم .

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد